donderdag 16 april 2009

Frank Zanders ‘Het beeld moet je netvlies strelen’


Naam: Frank Zanders
Expertise: Meubel ontwerp
Designer Qreamteam

Wat is je ambitie op C2C gebied?
‘Het experimenteren op dit gebied met nieuwe technieken en nieuwe materialen.’
Raakt geïnspireerd door?
‘Door mijn omgeving. Alles wat ik tegenkom, zie ik drie, vier dagen of een week later als een soort déjà vu terug in een ontwerp. Ook wat andere ontwerpers of architecten maken inspireert me.’
Wat moet de buitenwereld van Frank Zanders weten?
‘De buitenwereld mag van mij weten dat ik mooie dingen maak.’

Het ontwerpen zit Frank Zanders in het bloed. De passie voor meubels en interieur zit al generaties in de familie. ‘Sinds 1876 houdt mijn familie zich bezig met het maken van meubels en interieurs’. Frank is afgestudeerd aan de kunstacademie in Maastricht en heeft een eigen Vorm Ontwerp Bureau: ‘Vormarch’

Ontwerpen betekent voor hem het zoeken naar de juiste vorm: ‘Het beeld moet je netvlies strelen, (on)rust geven, interesse opwekken en niet vervelen. Dit combineer ik met functionaliteit gericht op het object of het product binnen de ruimte’

Door zijn passie voor hout ligt duurzaam werken heel dichtbij hem. Toch is het niet eenvoudig om een volledig duurzaam product te ontwerpen. Het probleem ligt vaak bij de verbindingen en de afwerking. ‘Hoe kan ik het volgens het Cradle to Cradle principe kleuren, welke lijm gebruik ik en hoe combineer ik de verschillende materialen?’

De door hem ontworpen Cradle to Cradle bank voor de Floriade was in eerste instantie niet duurzaam. Het ontwerp bestond namelijk al, maar aangezien het ontwerp simplistisch was, uit zeer weinig materialen bestond en gemakkelijk te demonteren was, was de bank eenvoudig te herontwerpen tot een duurzaam ontwerp.



Frank is altijd bezig met C2C als hij producten ontwerpt. Hij probeert het zoveel mogelijk te implementeren en denkt na over welke duurzame materialen aansluiten bij zijn ontwerpen. Behalve dat hij het commercieel aantrekkelijk vind, geeft het ook meerwaarde aan een ontwerp. ‘Het dan meer dan een mooi ontwerp, het is dan verantwoord, zowel het ontwerp als de verkoop en dat is tegenwoordig een hot item.’

Maar het leeft niet alleen bij Frank omdat het een ‘hot item’ is. Hij staat volledig achter de filosofie. ‘Als ik er niet achter zou staan, zou ik er niet mee ontwerpen en het is een leuke uitdaging om op zoek te gaan naar de juiste materialen’. Aan de hand van de eigenschappen van die materialen ontwerpt hij dan een product. Als voorbeeld noemt hij ‘Paperstone’, papier dat zo hard op elkaar geperst wordt dat het uiteindelijk harder dan hout is, met dat materiaal in zijn achterhoofd probeert hij dan een product te ontwerpen. Ideeën heeft hij zat, maar dit realiseren is er nog niet van gekomen.

Frank heeft een passie voor het ontwerpen met hout als basismateriaal, maar ook experimenteert hij graag met materialen waarmee hij nog geen ervaring mee heeft. Graag zou hij een keer bioplastic spuitgieten. ‘Ja dat lijkt me echt leuk, vooral omdat ik dat nog nooit gedaan heb.’ Altijd op zoek naar nieuwe dingen gaat hij graag een uitdaging aan. Hij wil nog altijd uitzoeken hoe hij op een milieuvriendelijke manier fineerlagen hout in alle mogelijke vormen kan buigen, zodat hij hier toekomstige ontwerpen mee kan realiseren.



Op het moment is hij bezig met een door hem ontworpen stoel op de markt te zetten, maar hij is er nog niet over uit of hij deze stoel helemaal duurzaam kan afmaken. ‘Het is de vraag of ik de zitting van de stoel ook duurzaam kan realiseren.’ Het ontwerp is voor Frank soms belangrijker dan de filosofie, maar hij zou nooit een zwaar milieuonvriendelijk materiaal gebruiken. ‘Ik blijf altijd op zoek naar het compromis tussen het ontwerp en het gebruik van duurzaam materiaal’ Al roept een compromis altijd meer vragen op: ‘Als ik gerecycled materiaal gebruik voor een ontwerp, moet het daarna dan nog een keer gerecycled kunnen worden?’

Ooit wil hij een eigen label hebben. ‘Mijn doel is een eigen meubellijn’. Maar dat is nog iets voor de toekomst.

Geen opmerkingen: