donderdag 11 juni 2009

Teun den Dekker 'Gegijzeld door duurzaamheid'



Naam: Teun den Dekker
Expertise: Belevingsconcepten, Toerisme, Marketing, Leisure, Onderzoek & Events.
Conceptdenker Qreamteam

Wat is je ambitie op C2C gebied?
Geen ambitie, het is meer een vanzelfsprekend iets.
Raakt geïnspireerd door?
Een open blik en de mogelijkheid om op verschillende plaatsen te kunnen werken.
In aanraking gekomen met C2C door?
Door de projecten van het Qreamteam.


Teun den Dekker, werkzaam bij Co-Creations, kijkt met een open blik naar het leven. Belevenis is voor hem de basis van creatie. Hij houdt van afwisseling, het ene moment staat hij voor de klas, het volgende is hij met een klant in onderhandeling, even later vliegt hij voor een project naar Barcelona en werkt hij voor een klant binnen de Spaanse industrie. Juist de afwisseling lokt hem. De bron van zijn inspiratie kan hij niet direct benoemen. ‘Waar niet van? Misschien toch de mogelijkheid om op veel verschillende plekken te werken’

‘Laatst was ik in Barcelona. Als ik dan na een werkdag ergens op een terrasje nog even doorwerk, kan ik echt heel veel doen’. Aan de andere kant is hij er ook heel nuchter onder ‘Als ik in Venlo op kantoor zit, komt er ook van alles voorbij dat je als inspiratiebron kunt zien.’ Filosofisch gezien is het vooral zijn open blik die hem inspireert tot nieuwe dingen. ‘Zonder een open blik kan iets nog zo inspirerend zijn, maar dan zie je het gewoon niet, dan raak je niet geïnspireerd

Behalve een open blik, is ook duurzaamheid een belangrijke factor voor hem. Zowel zakelijk als privé, hij houdt er rekening mee binnen de op dat moment bestaande randvoorwaarden.
‘Eigenlijk zou het een vanzelfsprekend onderdeel van het dagelijkse leven moeten zijn.’

Duurzaamheid en C2C bestaat volgens Teun uit een en al beleving. Als jij je doelgroep ervan kan overtuigen dat het groen is, dan is het groen. Het heeft allemaal met perceptie en beleving te maken. Het is een big item bij een aantal mensen en omdat er nog weinig producten concreet gecertificeerd als C2C zijn, kun je ze het meestal alleen laten beleven.’

Binnen het Qreamteam vervult hij de rol van conceptdenker. De Venlo Verwelkomt Ontwerpwedstrijd 2009, voor de nieuwe stadsgids van Venlo werd bijna gewonnen door het team van Teun. Ze zaten bij de laatste vijf teams. Uiteindelijk won een team bestaande uit aantal andere leden van het Qreamteam de wedstrijd.

Momenteel is hij, samen met Jannie Schmitz, bezig met een project om een beeldmerk te ontwikkelen voor Gemeente Roerdalen. Het onderscheidingsteken zal op een milieuvriendelijke wijze ontworpen worden. ‘We gaan bijvoorbeeld geen plastic ‘give aways’ verzinnen, het beeldmerk moet duurzaam in te zetten zijn. Wij als Qreamteam doen geen dingen die echt slecht zijn voor het milieu meer. We zijn als het ware gegijzeld door duurzaamheid’

Als docent probeert Teun zijn hotelschoolstudenten ook kennis mee te geven over sustainability en hospitality. ‘Welke aspecten kun je gebruiken als Hoteleigenaar? Wat komt er kijken bij een groen hotel. Studenten vinden dat interessant, maar hebben vaak wel zoiets van: wat moeten wij ermee? Ze zien nog niet dat het een manier is waarop je kunt managen en beslissingen nemen.’

Volgens Teun werkt het zowel op de lange als korte termijn. ‘Waar belast ik mijn buren, mijn gasten mee als ik die beslissing neem en wat levert dat op? Het is ook een belangrijk marketingtool. Als je oprecht groen bent kun je dat ook in de marketing gebruiken, niet als het slechts een groen sausje is, maar als je echt milieuvriendelijk werkt mag je dat ook etaleren om gasten te krijgen.’

Alleen is de doorsnee student niet met duurzaamheid, milieu en groen bezig. ‘Als zij zelf het belang al niet zien om glas in de glasbak te gooien, hoe kunnen ze dan bijvoorbeeld een bedrijf op een duurzame manier runnen?’

Geen opmerkingen: